Didaktiskt tänkande inför VFU:n

Didaktiskt material, en föreläsning med Lena Lyckeståhl¹ blev utöver förväntan bra! Återigen hade vi sal B412 - dramasalen och salen som klassen nu mer fasar för. Bristen på bänkar börjar tära på oss och vi är inte direkt glada när vi sitter utanför och väntar. När klockan slår 09:00är de därför smått chockade studenter som kliver in i drama salen, Lyckeståhl har ställt fram bord och gjort små öar, verkligen lagt ner tid på att göra salen aningens bättre och med det fångade hon oss. Vissa föreläsare är någotutöver det extra och Lena Lyckeståhl är en sådan. 
 
 
KURSMÅL
  • Planera, genomföra utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt tematiskt arbettsätt där de etiska arbetsformerna används för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.

Hur, vad, varför.. De tre byggstenarna i ett didaktiskt tänkande, det är faktiskt mycket mer än så och Lyckeståhl lyfte verkligen ämnet till ett helt annat plan. Hur ska ett material användas, vad kan materialet stimulera och väcka kunskap om, varför ska vi använda just det materialet? Vi kommer att arbeta i ett yrke där det gäller att hela tiden se en lärande process, sniglen vid vattenpölen där ute kan leda till ett tematiskt arbete om barnen har intresset för det och pedagogen ser och lyckas fånga det.Leken ska användas på ett medvetet sätt för att främja barns lärande och lärprocess. Vi ska se lärande i omsorgssituationer, i demokratiuppdraget vävs in i det vi gör med barn. Barngruppen är värdefull, barn behöver barn då det sker ett samspel. Vi skall utgå från barns intressen och utgångspunkt.
ATT TÄNKA PÅ
  • Vad ska undervisningen innehålla
  • Hur ska det göras tillgängligt
  • Varför ska man lära
  • Vem är det som ska lära
  • När ska man lära
  • Med vem ska man lära
  • Var ska man lära
  • Vem bestämmer lärandet?
Lärprocessen är en undervisning, undervisning är ett ord som inte används i föskolan speciellt ofta då metoderna i förskolan kanske inte stämmer överrens med de metode man är van vid att koppla undervisning till - exempelvis skolundervisning. 
 
didaktiskt material från hemliga påsar - arbete i mindre grupper 
 
VAD GÖR ETT MATERIAL DIDAKTISKT
För att göra ett material didaktiskt måste pedagogen söka information på egen hand. Det kan vara tufft för den pedagog som inte vill vara med forskare i den kunskapsjakt som barnen tillfört och det kommer inträffa situationer där barnen intresserar sig för något som pedagogen inte intresserar sig för. I dessa situationer gäller det att inte visa den egna åsikten och att försöka hitta något som är intressant i det, om inte för sig själv så för barnen (det är alltid intressant att se barn lära om inget annat!)  
 
WORKSHOP
Vi fick i smågrupper vars en påse med ett didaktiskt material i, min grupp fick kuber med en-kronor i. Tillsammans kom vi överrens om att  vi kunde använda materialet till:
  • Sortera i räkneramsan 1-4
  • Ett till ett principen 
  • Konstruktion 
  • Färger/Form
  • Subtraktion/addition (plus och minus)
Materialet kunde stimulera:
  • Språk med hjälp av pedagog
  • Matematik
  • Ljud/Rytm
  • Vikt med hjälp av våg
Materialet kunde anpassas:
  • Ljud
  • Känsel
  • Material
  • Låt barnen inspirera till nya idéer

Vad jag främst tar med mig från denna föreläsningen är att mjiljön spelar stor roll för lärandet. Lyckeståhl talade även om att välja ett ämne inför vårt temaarbete under vfu:n som själva intresserar oss, det blir då lättare att arbeta och lära ut. Min vfu plats arbetar med grön flagg denna hösten, föreläsnignen väckte några funderingar i vad man kan tänkas göra..

¹ Lena Lyckeståhl, Högskolan i Borås, Föreläsning: Didaktiskt Material, sal. B412, 300914
''

RSS 2.0