Textil
KURSMÅL 12FK60
- Redogöra för kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter.
Idag var det egentligen dags för textil på Högskolan. Ett ämne som är så fantastiskt kul, tyvärr satte mina allergier käppar i hjulet denna gång.
Klassen kommer idag att tova ull, något som för mig kan leda till diverse obehagliga situationer då jag har både astma och allergi. Istället fick jag i uppgift att arbeta på egen plats med en saga, skapa material till denna och involvera både matematik, språk, begrepp och HUT (hållbar utveckling) i detta.
Jag har valt att arbeta med: Guldlock och de tre björnarna. Detta tycker jag är en saga som får in mycket språk och matematik, även lägesbegrepp kommer in och möjligheten att förstå empati.
Material: Björn
- Garn
- kartong
- Sax
- Trubbig nål
- Ögon
- Tyg
Beskrivning:
Jag har arbetat med material jag hade hemma eftersom att jag inte kunde gå till skolan och hämta material denna dag. Björnarna valde jag att göra som granbarr. Detta görs genom att klippa ut två cirkelformade kartonger med hål i mitten, välj sedan ut det garn du vill ha -jag valde svart då ett var det jag hade hemma. Därefter virar du garnet in genom hålet och runt kartongen. Ta hjälp av en trubbig nål så blir den tjockare. När du känner dig klar och det inte finns något hål i mitten kvar klipper du av en bit av garnet och lägger åt sidan. Sprätt eller klipp upp kanten på bollen du nyss gjort, knyt fast snöret i mitten och ta bort kartongerna.
Björkdahl Ordel (2010, s. 78) har även en beskrivning på hur man gör en garnboll.



Material: Guldlock
- Sax
- En kvadratisk tygbit
- Pennor
- Strimlat papper
- Garnbit
- Gul tråd
- nål
Beskrivning
Guldlock gjorde ja med resttyg som jag klippte i n kvadrat, huvudet stoppades med småstrimlat papper och sedan knöt jag ett snöre som skapade halsen och bidrar till att pappert håller sig kvar. Där efter målade jag ögon, näsa och mun och färste sedan en bit av gul tråd på huvudet, detta sydde jag fast.


Matematik och språk
Matematik kommer in när du mäter, pratar former, färger, mönster och det fanns i både guldlock och björnarna, storleken var också en stor del i detta, lilla brjörn, mellan björn och stora björn - hur mycket garn behövs för att göra de olika björnarna? Hur tjocka/ stora/ små ska de vara - jämförelse. Guldlock är gjord av en kvadrat, hennes hår är tråd på ett par metrar. Genom att använda textil förekommer en hel del diskussioner och det är viktigt att använda rätt begrepp från början istället för att behöva lära om senare. Exempelvis med former: cirkel istället för runding, kvadrat istället för fyrkant osv.
Björkdalh Ordell (2010, ss.13-15) skriver om mätning inom textil och hur det kan hjälpa barn att förstå om mätning och rumsuppfattning. Björkdalh Ordell menar att barn kan använda måttband, linjal och kropp för att mäta hur mycket som behövs av något material.
HUT (Hållbar utveckling)
Allt material som använts är återbruk, detta är speciellt bra för att spara på naturens resurser. Det visar inte bara barn utan mig som framtid pedagog att man inte alltid behöver köpa nya dyra saker för att skapa något.Garnet var dessutom ekologiskt och därför inte lika skadligt tillverkat som vanligt garn.
Referenser
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010).Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]