Kommunikation utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv
- Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.
- Redogör och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1)än svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som sitt modersmål.
Läroplan för förskolan 98 rev. 2010
Förmåga att kunna kommunicera, söka ny kunskap och kunna
samarbeta är nödvän dig i ett samhälle präglat av ett stort
informationsflöde och en snabb förändringstakt. Förskolan ska lägga
grunden till att barnen på sikt kan tillägna sig de kunskaper som utgör
den gemensamma referensram som alla i samhället behöver. (s.6)
***
Första föreläsningen i "Kommunikation utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv med Camilla Carlsson¹ handlade om TAKK (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation), ett hjälpmedel som hjälpt min bror väldigt mycket. TAKK står för Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation och kan användas där talet inte räcker som kommunikation. Takk, kan även kallas för TSS vilket står för "tecken som stöd" en benämning jag personligen är mer van vid. Föreläsningen bjöd på en hel del repetition och reflektionstid där vi i studiegrupper fick sitta ner och öva på vad Carlsson tagit upp på sin föreläsning. Vad jag fastnade mest för var att läsa böcker med tecken då det är något jag inte gjort tidigare. I efterhand låter det väldigt logiskt, att använda tecken vid läsning förstärker lärandet och stöttar framförallt barn med språksvårigheter. Det är ytterliggare en anledning till varför det är bra att pedagoger läst böcker som läses på förskolan innna, då de inte behöver fokusera sig så fruktansvärt mycket på texten om de vet vad som redan står. Många av de böcker som finns på förskolan har barnen hört flera gånger och pedagoger läst minst lika många gånger men det är alltid viktigt att om det kommer in en ny bok - läs den innan. Genom att plocka ut vissa ord och lägga till tecken tror jag att lässtunden kan få ytterliggare ett djup.
Vi sjöng även med tecken på denna föreläsning, vilket alltid är lika kul. Nedan har jag ett klipp med lilla snigel, vi sjöng dock björnen sover på föreläsningen.
Det jag framförallt tar med mig var att det är en färskvara precis som alla andra språk. Jag kommer sätta mig och börja öva för oj så skoj det är. Dessutom talar vårt styrdokument läroplanen för förskola 98. reviderad 2010 för att vi ska möta barnen på deras nivå och genom TAKK gör vi verkligen detta, tyvärr är det inte alla förskolor som anser att detta är ett bra hjälpmedel har jag märkt.
- Föremål
- Fotografier/bilder
- Symboler/ Bilss
- talande hjälpmedel/datorer

- integration, upprätthålla och avsluta samspel
- turtagning, att ge och ta
- att använda olika kommunikativa funktioner
- förståelse