Borås Konst Museum
- Redogöra för, kritiskt granska och utvärdera den fysiska, sociala och kulturella miljöns betydelse för alla barns möjligheter och meningsskapande.
- Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt arbete med fokus på barns lärande
- Redogöra för, tillämpa och motivera användander av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling.

Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen samt solidaritet med svaga och utsatta är värden som förskolan ska hålla levande i arbetet med barnen.(s.4)
Förskolan ska uppmuntra och stärka barnens medkänsla och inlevelse i andra män niskors situation. Verksamheten ska präglas av omsorg om individens välbefinnande och utveckling. Inget barn ska i förskolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning hos någon an hörig eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling.(s.4)
Vuxnas sätt att bemöta flickor och pojkar liksom de krav och förväntningar som ställs på dem bidrar till att forma flickors och pojkars uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt. Förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar ska i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller.(s.5)Utställningen som är aktuellt mellan 18 oktober 2014 – 11januari 2015 heter ”SYSTER” och handlar om kvinnors mellan ålders epoker, geografiska områden och situationer. Besökaren får möta allt från gatupoesi, samtal mellan olika kvinnor och annan konst som påverkat historian. Min första tanke var: hur kan detta användas i förskolan med våra styrdokument som talar för att inget kön ska lyftas mer än det andra – barn är barn låt dem vara det! Var min tanke, jag vill inte fokusera på kön i mitt kommande yrke. Sen funderade jag lite, tänkte på hur det var uppbyggt och vad man skulle kunna ta med och använda tillsammans med barnen. Utställningen i sig kändes mindre relevant men att blanda olika material – citat, dikter, tekningar, målningar. Ofta sätter man upp liknande skapelser av alla barn på en plats. Men hur vore det att låta barnen välja vad de vill göra och sedan blanda de olika uppsättningarna och bjuda in andra avdelningar och föräldrar på vernissage? Ta med barnen till museum och låt dem samla inspiration – jag tror det kan blir bra och hade velat göra det själv ute i verksamheten. Dock får man tänka på vad det är för utställning.
- Förstora upp bilder på väggar
- Powerpoints
- Uppsättning på olika föremål: skärmväggar, väggar, tak, golv mm.
- Uppställning av olika konstverk
- Fotografier
- Dikter, texter
- Målningar
- Teckningar
- Skulpturer
- Skapelser mm..
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Westlund, Kristina (2010) Demokrati i förskolan I Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.) (2010). Utbildningsvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket